در این مقاله چه چیزهایی یاد میگیریم؟

برای چند لحظه یک شهر متوسط را تصور کنید. تشکیل شده از فقط ۱۰۰ محله کوچک که هر محله فقط ۱۰ کوچه و هر کوچه فقط ۲۰ آپارتمان ۵ طبقه دارد. این شهر از ۱۰۰ هزار واحد آپارتمانی تشکیل شده است. اگر در هر واحد به طور متوسط فقط ۳ نفر زندگی کنند، جمعیت این شهر ۳۰۰ هزار نفر خواهد بود.

 پس از زلزله اگر فقط ۱۰ درصد افراد بی‌خانمان شوند؛ یعنی یا خانه آن‌ها ویران (collpase) شود، یا دیگر قابل سکونت نباشد (Failure)، ۳۰ هزار بی‌خانمان در شهر وجود دارد.

چگونه سرپناه این ۳۰ هزار نفر را تامین نماییم؟ به عبارتی باید ۱۰ هزار واحد موقت تامین نماییم. آیا می‌توان فقط برای یک شب آن‌ها را بدون سرپناه گذاشت؟ به‌هیچ‌وجه

پس در وهله اول باید به فکر یک اسکان فوق العاده سریع برای بی‌خانمان ها باشیم

اسکان فوق العاده سریع بی‌خانمان‌ها پس از زلزله:

مهمترین مسئله بعد از زلزله، اسکان اضطراری بی‌خانمان‌هاست. برای اسکان سریع موقت، اولین مسئله، پیدا کردن محلی برای برپایی سازه‌های موقت است. بعد از یافتن یک مکان مسطح و وسیع، نوبت به برپایی سازه‌های موقت می‌رسد. سریع ترین نوع سازه‌های موقت، چادرهای با اسکلت است.

برای نصب و برپایی این چادرها، ابتدا اجزای سازه اسکلت آن به هم متصل می‌شوند و سپس پارچه مخصوص ضدآب روی آن کشیده می‌شود. بزرگترین مزیت این چادرها برپایی سریع و آسان است. بزرگترین عیب آن‌ها نیز ورود سرما به چادر در فصل سرماست. در فصل گرما نیز، خنک کردن داخل آن دشوار است.

چادر پس از زلزله

بعد از اسکان افراد بی‌خانمان در چادر، باید به سرعت برای ساخت اسکان‌های بعدی برنامه ریزی کرد. ۵ نوع از اسکان‌هایی که می‌توان برای آن‌ها برنامه ریزی داشت را در زیر برای شما معرفی خواهیم کرد.

  • سازه‌های پانلی

این سازه‌ها عمدتا از پانل‌های سه بعدی یا پانل‌های گچی تشکیل شده‌اند. برای ساخت سازه آن‌ها به پی نیاز است. بعد از پی ریزی می‌توان پنل‌های مخصوص را به سرعت روی هم چید و در صورت نیاز با بتن پاششی روی آن‌ها را پوشاند. سپس المان‌های مورد نیاز مثل کلید پریز را روی آن‌ها سوار کرد.

  • سازه‌های سبک

این نوع سازه‌ها از قطعات فولادی و عمدتا قوطی‌هایی تشکیل شده‌است که به سرعت به یکدیگر متصل می‌شوند. بعد از اتصال سریع قوطی‌ها به یکدیگر، می‌توان قطعات پلیمری را با دستگاه پرچ به آن‌ها متصل کرد. بعد از آن، المان‌های کاربردی مثل در به سازه متصل می‌شوند.

  • سازه‌های پیش ساخته

همان‌طور که از اسمشان پیداست؛ المان‌های سازه‌ای در کارخانه ساخته می‌شوند و در محل مونتاژ می‌شوند. سازه‌های پیش ساخته از سرعت نصب بالایی برخوردارند.

  • کانکس

در زلزله‌های اخیر ایران، کانکس‌ها سهم عمده‌ای از سرپناه بی‌خانمان‌ها را داشتند. اما متاسفانه بعد از سیل یا بارش شدید باران آسیب دیدند یا آب به راحتی وارد واحد زلزله زدگان شد.

کانکس پس از زلزله
  • بتر شلتر (Better shelter)

در قرن اخیر، دانشمندان سوئدی سازه‌های به خصوصی را تحت عنوان سرپناه بهتر یا همان better shelter طراحی کردند. معروف‌ترین نوع آن‌ها سازه های ikea (آیکیا) هستند. این سازه‌ها تشکیل شده‌اند از:

  • قاب (frame) : قاب‌هایی که با ورق گالوانیزه ساخته شده‌اند و در برابر نیروی باد مقاومت خوبی دارند.
  • انکرهای متصل به زمین: این نوع سازه‌ها با ۱۰ تا انکر مخصوص به زمین متصل می‌شوند.
  • پانل‌ها: پانل‌های پلیمری با ضخامت ۵ میلیمتر که در سقف و دیوار به کار می‌روند.
  • پنجره‌ها: ۴ چنجره مخصوص که به راحتی باز و بسته می‌شوند.
  • کف: ساخته شده از فیبرهای پلی اتیلن پرتراکم
  • در: درهایی که از داخل قفل می‌شوند
  • هواکش: ۴ عدد هواکش در قسمت‌های فوقانی سازه به کار برده شده‌اند.
  • پنل خورشیدی: این پنل برای تامین روشنایی داخل سازه به کار برده می‌شود.
اسکان موقت پس از زلزله

مهم‌ترین مزیت این نوع سازه‌، برپایی سریع آن است. کل این سازه در دو جعبه کارتونی کوتاه‌تر از قد انسان قرار می‌گیرد.

در زیر می‌توانید خلاصه ای از برپایی سریع بتر شلترها را مشاهده نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آماده برای یک ارائه عالی!

دانلود رایگان!

بلافاصله بعد از وارد کردن ایمیل اصلی، فایل دانلود خواهد شد
close-link
آماده برای یک ارائه عالی!

دانلود رایگان!

بلافاصله بعد از وارد کردن ایمیل اصلی، فایل دانلود خواهد شد
close-link